Ta reda på i vilket skick avloppen i din villa/radhus är
VVStrygg AB respekterar din integritet och skyddar dina personuppgifter som vi behandlar. Alla
personuppgifter behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagar.
SYFTET MED BEHANDLINGEN AV PERSONUPPGIFTER SAMT RÄTTSGRUNDER
Vi samlar in och behandlar kunders och potentiella kunders personuppgifter för reklam, distansförsäljning
eller annan direkt marknadsföring av produkter och tjänster, för att svara på kunders kontaktbegäran,
utveckla verksamheten, avtala och sköta kundmöten, lämna offerter, bereda och förverkliga finansiering-
och beställningsavtal, för leverans av beställning, fakturering och indrivning, kundnöjdhetsförfrågningar,
skötsel av kundrelation, garantihandläggning, åsikts- och marknadsundersökning, utlottning och bokföring.
Rättsgrunderna för behandling av våra kunduppgifter är följande:
1) Avtala om till exempel kundmöten och utlottningar.
2) Verkställa olika avtal, till exempel finansiering- och beställningsavtal.
3) Iaktta lagstadgade skyldigheter, till exempel konsumenttjänst- och bokföringslagen samt
andra myndighetskrav och anmälningar.
4) Vid vårt direkt berättigade intresse, genom till exempel direkt marknadsföring via telefon.
VÅRT BERÄTTIGADE INTRESSE
Vi använder oss av direkt marknadsföring per telefon för våra produkter och tjänster i enlighet med vad
som föreskrivs i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation.
Vi behandlar personuppgifter vid framtagande av finansierings- och beställningsavtal samt vid ansökan om
skatteavdrag för kunds räkning. Detta även för att förhindra bedrägerier.
HUR VI ANVÄNDER DATA VI SAMLAR IN OCH LAGRAR
I vårt kundregister sparas personuppgifter som kunder meddelat. Uppgifterna kan bestå av en eller fler
kontaktuppgifter vid sidan om namnet (adress, telefonnummer, e-postadress).
För finansinstituten behandlar vi uppgifter som behövs för kundens finansieringsansökan (förutom
kontaktuppgifter bland annat personbeteckning, inkomstuppgifter, civilstånd).
Med hjälp av cookies samlas information för Google Analytics om användarna som besöker VVStryggs
webbplats. På detta sätt kan webbplatsen utvecklas.
Vi kan samla in tilläggsuppgifter som kunden själv har meddelat eller samlats in med kunds samtycke på
annat sätt samt ändringar av ovan specificerade uppgifter.
HUR VI ERHÅLLER PERSONUPPGIFTERNA
Vi samlar in kunduppgifter i regel direkt från dig i samband med ett kundmöte, mässa eller andra
evenemang. Vid ifyllnad av blanketter till exempel genom vår webbplats (en kontaktbegäran) och vid
automatisk besöksuppföljning. Alternativt erhålls dina kontaktuppgifter av våra samarbetspartners,
myndighet och företag som tillhandahåller tjänster som gäller personuppgifter.
LÄMNANDE AV UPPGIFTER SAMT FÖLJDER AV VÄGRAN AV ATT LÄMNA UPPGIFTER
Personuppgifter måste meddelas för att en offert, rotavdrag, finansiering- eller beställningsavtal ska kunna
upprättas samt för att beställning ska kunna levereras till dig. I andra sammanhang är det helt frivilligt att
meddela personuppgifter.
AUTOMATISERADE BESLUT OCH PROFILERING
Vi tar inga automatiserade beslut eller gör profilering utifrån dina uppgifter. Vid behandlingen av
finansieringsansökan kan finansinstituten fatta automatiserat beslut utifrån de uppgifter som meddelats i
ansökan. Finansinstituten använder meddelade uppgifter bland annat för att bedöma betalningsförmåga
inför ett automatiserat finansieringsbeslut.
MOTTAGANDE AV PERSONUPPGIFTER
Kunduppgifter som vi samlar in och behandlar kan behandlas på följande sätt av våra samarbetspartner och
systemleverantörer:
• WasaKredit- finansinstitut för handläggning av finansieringsansökningar
• Firasor Oy - affärssystem (Firasor ERP)
• Fortnox - fakturering och bokföring
• Skatteverket - ROT-avdrag
• Google Inc. - epostkommunikation och kalenderanteckningar
• Quickrmarketing- administration av vår webbplats
• ABK Ekonomitjänst- ekonomiadministration
Dessutom kan vi vid behov lämna ut personuppgifter till myndighet med anledning av lagstadgad skyldighet
och myndighetskrav och även andra finansinstitut på kunds begäran.
ÖVERSÄNDANDE AV UPPGIFTER TILL ETT TREDJE LAND (utanför EU/EES-området)
Hos oss behandlas och sparas kunders personuppgifter i regel inom EU eller EES. Med anledning av det
tekniska genomförande kan en del kunduppgifter behandlas eller sparas även utanför EU eller EES, till
exempel vid användning av Googles molntjänster. Google säkerställer nödvändiga tekniska och
organisatoriska åtgärder i enlighet med dataskyddsförordningen att personuppgifter behandlas säkert.
Mer information om hur Google behandlar uppgifter och om dataskydd finns här:
https://cloud.google.com/security/gdpr/
LAGRING
Personuppgifter som vi samlat in sparas så länge det är nödvändigt vid varje enskild databehandling.
Kundupplevelserna förstörs inte om inte du kräver detta. Säljares kalenderanteckning sparas så länge
anställning pågår. Uppgifter som finansierings- och leveransavtal sparas under den tid lagen kräver till
exempel i bokföringsarkiv högst tio år.
För garantibehandling av produkter sparas adressuppgifter på utförda installationsuppdrag i enlighet med
krav i konsumentstjänstelagen lika länge som produkters garanti gäller. För garantibehandling
anonymiseras övriga personuppgifter eller raderas på ändamålsenligt sätt. Vid utlottning sparas
personuppgifter fram tills dragning och raderas därefter på ändamålsenligt sätt med beaktande av
dataskyddet.
SÄKERHET
Informationssystem som innehåller personuppgifter är skyddade mot utomstående och osaklig åtkomst
bland annat genom interna behörigheter och fastställda arbetsroller. Vi vidtar tekniska och administrativa
säkerhetsnivåer mot risker som gäller de registrerades frihet och rättigheter. Vår personal har enbart
tillgång till den information som är av vikt för just deras specifika position och därmed är vissa uppgifter
begränsade. Vid utdelning av behörighet görs en riskbedömning, vilken sannolikhet och allvarlighet det kan
medföra med tillgång till uppgifter.
De anställda hos oss är bundna av sekretessplikt och har undertecknat ett skriftligt sekretessavtal. De har
fått utbildning i de ändringar som uppstått till följd av dataskyddsförordningen. De ansvarar för vår interna
praxis beträffande datasäkerhet och dataskydd vid behandling av personuppgifter. De är skyldiga att iaktta
lagstiftning och instruktioner.
Manuellt material (till exempel papper i mappar) är skyddat mot fysisk åtkomst och endast person som den
personuppgiftsansvarige befullmäktigat har åtkomst till material med den personuppgiftsansvariges
tillstånd. I de interna instruktionerna fästs uppmärksamhet att minimera manuellt material samt tillgodose
datasäker behandling och lagring samt ändamålsenlig kassering.
Datatekniskt material har skyddats med allmänt godkända och skäliga metoder, till exempel brandmurar,
dataskyddssystem och starka lösenord. Skyddad e-post används särskilt vid förmedling av känsliga
personuppgifter via e-post.
DINA VAL OCH RÄTTIGHETER
Du är alltid välkommen att höra av dig med dina frågor och funderingar. Du har rätt att veta vilka
personuppgifter vi behandlar om just dig och kan begära en kopia.
Du har följande rättigheter i anslutning till dina personuppgifter i vårt register:
1) att granska personuppgifter som gäller dig, dvs. få reda på vilka uppgifter som finns i vårt
kundregister förutsatt att du kan identifiera dig på ett korrekt sätt. Begäran ska framställas
skriftligen. På begäran av dig som utnyttjar denna rätt skickar vi ett utdrag till din
bokföringsadress alternativt tidigare redan legitimerad registrerad e-postadress i vårt
system. Utdraget skickas inom en månad efter begäran. Uppgifter kan begäras gratis en gång
per år, därefter debiteras ett förvaltningsarvode.
2) att begära att dina personuppgifter korrigeras om de innehåller felaktig, inexakt eller
föråldrad information.
3) att motsätta sig behandlingen av dina personuppgifter för direkt marknadsföring.
4) att återkalla samtycke till behandling av personuppgifter om samtycke har begärts av den
registrerade själv när uppgifter samlades in.
5) att få dina personuppgifter raderade (”rätt att bli bortglömd”). Personuppgifter raderas ur
kundregistret bland annat när:
a. personuppgifter inte längre behövs behandlas med beaktande av krav i lagstiftning
b. den registrerade återkallar sitt samtycke (om samtycke har begärts)
c. personuppgifterna har behandlats lagstridigt
d. om du motsätter sig behandlingen av dina personuppgifter för direkt marknadsföring
a. du bestrider personuppgifters riktighet, varvid behandling begränsas tills vi kan säkerställa att uppgifterna är riktiga.
b. behandling är lagstridig och du motsätter dig radering av personuppgifter och i stället kräver att användning av uppgifter begränsas
c. vi inte längre behöver personuppgifter för syfte med behandling, men den registrerade behöver dem för att upprätta, framställa eller försvara ett juridiskt yrkande.